بهترین روز برای عقد چه روزی است؟

10/خرداد/1400

بهترین روز برای عقد چگونه انتخاب کنیم؟

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد عجیب باشد و به قول قدیمی ها بگویند که همه روز ها روز خدا هستند و چرا باید در میان روز ها ارفاق قائل شویم؟

بهترین روز برای عقد

اما واقعیت آن است که گاه از لحاظ شرعی و گاهی از لحاظ شرایط اجتماعی روز های به خصوصی مناسب تر از سایر روز ها برای برگزاری مراسم عقد هستند. برای درک بهتر این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به طور دقیق به سوال “بهترین روز برای عقد چه روزی است؟” پاسخ دهیم.

بهترین روز عقد از لحاظ شرعی

روز های نامناسب برای جاری ساختن خطبه عقد

  • قمر در عقرب: حتما تا به حال عبارت “قمر در عقرب” به گوشتان خورده است بر اساس علم نجوم جاری شدن خطبه عقد در روز های قمر در عقرب اصلا توصیه نمی شود.
  • روز های مشخصی در ماه های قمری
  • ایام منحوسه: سوم، پنجم، شانزدهم، بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه قمری
  • ایام محاق: بیست و هشتم تا اخر ماه قمری
  • مناسبت های مذهبی: در مناسبت هایی مانند شهادت ائمه برگزاری مراسم عقد توصیه نمی شود.

بهترین روز عقد از لحاظ شرعی

بهترین روز برای عقد از لحاظ شرعی

  • اعیاد مذهبی: حتی اگر از افرادی که درباره “بهترین روز برای عقد” اطلاعاتی ندارند بپرسید که “بهترین روز برای عقد چه روزی است؟” پاسخ می دهند که برگزاری مراسم عقد در اعیاد مذهبی مانند نیمه شعبان، تولد حضرت علی و حضرت فاطمه و… بسیار مبارک است. پاسخ این افراد درست است چرا که جاری شدن خطبه عقد در این روز ها بسیار خوش یمن و مبارک است و در کتب مذهبی نیز به ازدواج در این اعیاد اشاره شده است.
  • روز های 5 شنبه، جمعه، یکشنبه: روز های 5 شنبه، جمعه و یکشنبه نیز جزو روز های مبارک برای عقد هستند.

بهترین روز برای عقد از لحاظ اجتماعی

  • روز های اخر هفته: همانطور که از لحاظ شرعی روز های 5 شنبه و جمعه روز های مناسبی برای عقد هستند از لحاظ اجتماعی نیز این روز ها بهترین گزینه برای جاری شدن خطبه عقد و همچنین برگزاری مراسم عقد هستند چرا که افراد شاغل و حتی دانش آموزان در آخر هفته ها تعطیل هستند و به همین دلیل نیز می توانند در مراسم عقد شما حاضر شوند.
  • ایام تعطیل عید نوروز: عید نوروز نیز بهترین زمان برای عقد است چرا که در این ایام همه افراد در تعطیلات به سر می برند و خبری از کار و تحصیل نیست و همین امر سبب می شود مهمانانی که دعوت می کنید بدون آن که از کار های مهم و ضروری خود عقب بیفتند در مراسم شما حضور پیدا کنند.
  • فصل تابستان: علاوه بر این که فصل تابستان از لحاظ آب و هوایی بهترین زمان برای برگزاری مراسم عقد است در این ایام نیز خانواده ها تایم آزاد بیشتری در اختیار خواهند داشت.

بهترین روز برای عقد از لحاظ اجتماعی

نکته 1: اگر می خواهید که در ایام به خصوص و ویژه ای مانند اعیاد و… مراسم عقدتان را برگزار کنید حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که از ماه ها قبل نسبت به اجاره سالن، تالار، محضر و… اقدام کنید چرا که به دلیل محبوبیت اعیاد مذهبی در ایران، معمولا رزور سالن، تالار، محضر و… برای چنین روز هایی دشوار تر خواهد بود چرا که همه می خواهند که در چنین روز مبارکی خطبه عقدشان جاری شود.

نکته 2: توجه به هر کدام از نکات و همچنین تاریخ های ذکر شده در فوق به اعتقادات و شرایط هر فرد بستگی دارد در نتیجه هیچ بایدی برای برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم عقد در تاریخ های ذکر شده وجود ندارد و افراد در مشخص کردن تاریخ عقد خود، مختار هستند.

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09122780898