اجرای عقد آریایی

28/آذر/1399

اجرای عقد آریایی امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است و روز به روز نیز بر تعداد متقاضیان اجرای این نوع عقد افزوده می شود. مسلما همه افرادی که در حال مطالعه این مقاله هستید نیز مایل به برگزاری عقد آریایی هستند به همین دلیل توصیه می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا با تعریف صحیح عقد آریایی و سپس چگونگی اجرای عقد آریایی آشنا شوید.

اجرای عقد آریایی

تشریفات عقد با معرفی بهترین سالن عقد و اجرای مراسم عقد آماده ارائه خدمات عقد به شما عزیزان است.

عقد آریایی چیست؟

به دلیل این که اجرای عقد آریایی فقط چند سال است که در بین زوج ها و جامعه ایرانی رواج پیدا کرده است بسیاری از مردم اطلاعات دقیقی در این باره ندارند بنابراین به محض شنیدن عبارت “اجرای عقد آریایی” در ذهن خود با این پرسش مواجه می شوند که “عقد آریایی چیست؟” به همین دلیل نیز در ادامه قصد داریم توضیح کاملی از عقد آریایی ارائه دهیم.
متن عقد آریایی به زبان فارسی سلیس است و متن این نوع عقد به گونه ای است که باید با همکاری داماد (نوشاد) و عروس (اروس)، عاقد (پیمان بان) و مهمانان خوانده شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که این عقد به نوعی صوری و بیشتر جنبه ای تشریفاتی دارد.

عقد آریایی چیست؟
متن عقد آریایی این گونه است که عروس و داماد در مقابل تمامی مهمان ها و همچنین عاقد به وفاداری و تعهد به یکدیگر سوگند یاد می کنند. لازم به ذکر است که برای اجرای عقد آریایی هر شخصی می تواند به عنوان وکیل و یا پیمان بان انتخاب شود البته پیمان بان باید به خوبی به آیین و اصول اجرای عقد آریایی مسلط باشد؛ صدای زیبا و آهنگین داشت پیمان بان تاثیر بسزایی در خواندن متن عقد آریایی دارد چرا که همانطور که اشاره شد متن عقد آریایی بسیار طولانی است بنابراین صدای عاقد باید بسیار دلنشین و رسا باشد.

نحوه اجرای عقد آریایی

پیش از بررسی نحوه اجرای عقد آریایی بهتر است نکته ای را یادآور شویم:
نکته: عقد آریایی به نوعی یک عقد تشریفاتی است و رسمی نیست بنابراین باید پس از اجرای عقد شرعی و ثبت ازدواج این عقد تشریفاتی برگزار شود.

اجرای عقد آریایی معمولا در سالن عقد و یا باغ عقد با فیلمبرداری انجام می شود تا این لحظه خاطره انگیز ثبت شود.

نحوه اجرای عقد آریایی به این صورت است که عروس و داماد در مقابل یکدیگر می ایستند و پیمان بان شروع به خواندن متن عقد می نماید که در ادامه متن سوگند عقد آریایی را آورده ایم:
سوگند پیمان داماد
در نزد انجمن (نام داماد برده می شود) آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می کنی تا همواره آنچه بر خود روا می داری بر همسر خویش روا داری و آن چه بر خود نمی پسندی بر او نیز نپسندی؟! برای او شوئی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟!
داماد: سوگند یاد می کنم.
سوگند پیمان عروس
در نزد انجمن (نام عروس برده می شود) آیا به سرسبزی و باروری تابستان سوگند یاد می کنی تا با همسر خویش مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او همواره به جای آوری؟! نیاز او را نیاز خود و در بی نیازی و بی آزی همساز و همگام وی باشی؟
عروس: سوگند یاد می کنم

نحوه اجرای عقد آریایی
سوگند دوباره داماد
در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد می کنی تا همواره پشتیبان و یاور وی باشی و در شادی ها، غم ها، دارا و نداری ها، تندرستی و بیماری، منزلت بانوی خویش را در تنهایی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟
داماد: سوگند یاد می کنم.

سوگند دوباره عروس
در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی و پاکی زمستان سوگند یاد می کنی که همواره اجاق گرمی بخش بختتان را روشن و پر فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه ات شادی و گرمی بخشیده و هر آنچه در توان داری را در آذین بندی و پاکی آن به کار گیری؟
عروس: سوگند یاد می کنم.

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09122780898