جشن عقد با کدام خانواده است

12/دی/1399

جشن عقد با خانواده عروس است یا داماد؟

“جشن عقد با کدام خانواده است؟” پرسشی است که ذهن افراد زیادی که در آینده نه چندان دور قصد برگزاری مراسم عقد دارند را به خود مشغول کرده است.
در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه پاسخ این سوال را بدهیم تا خانواده عروس و داماد از همان ابتدا به خوبی با وظایف خود در برگزاری یک مراسم عقد آشنا باشند.

جشن عقد با کدام خانواده است
برای این که پاسخ صحیحی به پرسش فوق داده شود بهتر است نکاتی را یادآور شویم:
نکته 1: درست است که مراسم عقد از مراسم های دیرینه ما ایرانیان است و از قدیم الایام تاکنون دارای قوانین مشخصی بوده اما بهتر است بدانید که مراسم عقد نیز با توجه به نوع زندگی مردم دچار تغییرات بسیاری شده است حال ممکن است در برخی از استان ها و شهر های کشور میزان این تغییر و تحول بیشتر باشد و در برخی کم تر؛ در نتیجه هیچگاه نمی توان با قاطعیت درباره قوانین برگزاری مراسم و جشن عقد اظهار نظر کرد.

همچنین امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه های برگزاری جشن عقد بسیاری از زوج ها به صورت توافقی تمام هزینه ها را به صورت یکسان تقسیم می کنند و یا بخشی از هزینه ها را خانواده عروس بر عهده می گیرند تا سنگینی بار برگزاری مراسم فقط بر عهده یکی از طرفین نباشد و به این ترتیب خانواده های عروس و داماد توافق هایی را در خصوص برگزاری جشن عقد با یکدیگر انجام می دهند که در چنین شرایطی تمامی توافقات شخصی می باشد و همه زوج ها نمی توانند چنین رویه ای را درپیش بگیرند.
نکته 2: فرهنگ و آداب و رسوم قوم های مختلف ایران نیز تاثیر بسیاری در پاسخ به سوال “جشن عقد با کدام خانواده است” دارد. در نتیجه پیش از این که چنین سوالی را از خود بپرسید بهتر است ابتدا در فرهنگ و آداب و رسوم خود به دنبال پاسخ این سوال باشید و اگر قانون و آداب خاصی برای برگزاری جشن عقد در فرهنگ شما وجود نداشت آنگاه به دنبال پاسخی باشید که معمولا در بین همه اقوام و شهر های ایران یکسان است.

هزینه های جشن عقد با کیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد گاهی هزینه های جشن عقد با توجه به توافقاتی در بین خانواده عروس و داماد تقسیم می شود و با توجه به لیست خرید مراسم عقد انجام می شود. اما نکته قابل توجه این است که حتی اگر توافقاتی نیز در میان نباشد پرداخت تمامی هزینه های جشن عقد بر عهده داماد نخواهد بود بلکه برخی از هزینه ها نیز بر عهده خانواده عروس می باشد که در ادامه به تمامی این موارد اشاره خواهیم کرد:

تمامی هزینه هایی که در برگزاری جشن عقد بر عهده داماد است عبارتند از:

  •  آزمایشگاه
  • سالن عقد و دفتر ثبت ازدواج
  •  شیرینی محضر
  • لباس عقد عروس
  •  آرایشگاه
  •  زیرلفظی: پس از خواندن خطبه عقد داماد باید برای گرفتن جواب بله از عروس هدیه ای را به عنوان زیرلفظی به عروس تقدیم کند که معمولا گردن بند و یا انگشتر بهترین گزینه به عنوان زیرلفظی است.
  •  حلقه عروس
  • ساعت عروس
  •  کیک مراسم عقد
    • همچنین اگر از قبل توافقاتی در خصوص پرداخت بخشی از هزینه های برگزاری مراسم و جشن عقد بین خانواده عروس و داماد صورت گرفته است داماد موظف به پرداخت آن خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید وظایف خانواده داماد در مراسم عقد را مطالعه کنید.

تمامی هزینه هایی که در برگزاری جشن عقد بر عهده خانواده عروس است عبارتند از:

  •  لباس عقد محضری داماد
  • حلقه داماد
  •  ساعت داماد

همچنین اگر از قبل توافقاتی در خصوص پرداخت بخشی از هزینه های برگزاری مراسم و جشن عقد بین خانواده عروس و داماد صورت گرفته است خانواده عروس نیز باید بخشی از تمامی هزینه های برگزاری جشن عروسی را بر عهده بگیرند.

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ( 1 )

  1. مومنی24 اردیبهشت 1400

    تو مشهد عقد و نامزدی با دختره .

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09122780898