هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست؟

24/اردیبهشت/1400

هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست؟

در مقالات قیلی در سایت تشریفات عقد به این پرداختیم که هزینه عقد محضری با کیست عروس یا داماد! با توجه به سوالات بسیاری که کاربران سایت پرسیدند در این مطلب به انواع آزمایش ازدواج می پردازیم.

اگر در شرف ازدواج هستید شاید از خود پرسیده باشید که “هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست؟” به همین دلیل در این مقاله به صورت مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست

ازدواج همانقدر که هیجان انگیز و شیرین است، دشواری های مربوط به خودش را دارد که یکی از مهم ترین مسائل در پروسه ازدواج مدیریت بودجه از طرف خانواده عروس و داماد است به همین دلیل نیز خانواده ها و همچنین زوج ها معمولا در اولین تجربه خود به دنبال یافتن پاسخ دقیقی برای پرسش هایی مانند “هزینه آزمایش ازدواج به عهده کیست؟” هستند.

پیش از پاسخ دقیق به این سوال بهتر است بدانید که قبل از جاری شدن خطبه عقد و برگزاری مراسم عقد باید چه آزمایشاتی انجام شود تا مجوز عقد شما از سوی آزمایشگاه صادر شود؟

اولین اقدامی که زوج ها برای شروع پروسه عقد محضری انجام می دهند این است که به محضر عقد مراجعه می کنند و محضر نیز آن ها را با معرفی نامه ای عکس دار به سوی آزمایشگاه روانه می کند تا با انجام آزمایش های متعدد مشخص شود که دختر و پسر می توانند با یکدیگر ازدواج کنند یا خیر.

آزمایش هایی که باید انجام شود عبارتند از:

  • آزمایش عدم اعتیاد: در این آزمایش نمونه ادارار دختر و پسر گرفته شده و سپس مورد آزمایش قرار می گیرد. متاسفانه به دلیل وجود راه هایی برای تقلب و منفی شدن آزمایش اعتیاد گاهی نمی توان به این آزمایش متکی بود درنتیجه خانواده ها باید برای اطمینان از عدم اعتیاد فرد تحقیقات گسترده ای انجام دهند. البته خبر خوبی که برایتان داریم این است که امروزه برای جلوگیری از بروز هرگونه تقلبی، آزمایشگاه تدابیری اندیشیده است اما باز هم در این زمینه باید بسیار دقت کنید.
  • آزمایش تالاسمی: از جمله بیماری های ژنتیکی که نباید از آن غافل بود بیماری تالاسمی است. این بیماری در دو نوع مینور و ماژور وجود دارد که نوع مینور آن معمولا برای فرد بیماری تلقی نمی شود اما اگر طرفین هر دو مبتلا به تالاسمی مینور باشند آنگاه 25% احتمال دارد که فرزندان آن ها نیز دچار تالاسمی ماژور شوند.
  • واکسن کزاز: اگر از آخرین واکسن کزازی که طرفین تزریق کرده اند 10 سال گذشته باشد باید واکسن کزاز را تزریق کنند. واکسن کزاز باعث تحریک و فعال شدن سیستم ایمنی بدن و در نهایت تولید پادزهر در بدن می شود.
  • آزمایش VDRL: این آزمایش مربوط به بیماری مقاربتی و آمیزشی سفلیس می باشد که باکتری ترپونما پالیدوم علت بروز آن است. راه های انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر عبارتند از:
  • تماس جنسی
  • انتقال بیماری از مادر به جنین در دوره بیماری
  • راه دهانی، مهبلی و نزدیکی مقعدی
  • بوسه زدن به محل نزدیکی زخم
  • مشاوره تنظیم خانواده: زمانی که جهت انجام آزمایش های ذکر شده در فوق به آزمایشگاه مراجعه می کنید باید در جلسه ای تحت عنوان تنظیم خانواده نیز شرکت کنید. در این جلسه آموزش های لازم در زمینه روابط جنسی داده می شود.

نکته: علاوه بر آزمایش های اجباری فوق می توان آزمایش های اختیاری را نیز انجام داد که این آزمایش ها عبارتند از:

  • آزمایش ایدز
  • آزمایش ژنتیک

حال که با آزمایش های پیش از ازدواج آشنا شدید به موضوع هزینه های مربوط به هر کدام از این آزمایش ها می پردازیم:

امروزه به دلیل این که فشار زیادی بر روی یکی از طرفین نباشد برخی از خانواده ها تصمیمی می گیرند که تمامی هزینه ها در بین خانواده عروس و داماد تقسیم شود اما هزینه آزمایشگاه جزو هزینه هایی است که در فرهنگ عمومی بر عهده داماد است.

بنابراین اگر خانواده عروس هستید می توانید در دیگر هزینه های مربوطه مانند هزینه برگزاری مراسم و… مشارکت داشته باشید.

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09122780898