مراسمات قبل از عقد

23/فروردین/1400

با توجه به آداب و رسوم هر شهر و یا استان مراسمات قبل از عقد دارای فرعیات و یا جزئیات بسیاری است که همین امر سبب تفاوت در آن ها می شود اما حالت کلی آن ها در کل کشور مشابه است. در ادامه تمام مراسمات قبل از عقد را بررسی می کنیم:

مراسمات قبل از عقد

انواع مراسمات قبل از عقد

مراسمات قبل از عقد خواستگاری: خواستگاری اولین مراسمات قبل از عقد است. مراسم خواستگاری به صورت سنتی و یا مدرن انجام می شود که در خواستگاری سنتی معمولا خانواده داماد دختری را برای پسرشان در نظر می گیرند و سپس برای خواستگاری به منزل آن ها می روند. درواقع در این روش مراسم خواستگاری اولین مراسمی است که هر دو خانواده و دختر و پسر را گرد هم می آورد تا درباره ازدواج دختر و پسر صحبت شود.

انواع مراسمات قبل از عقد

اما در مراسمات قبل از عقد خواستگاری به صورت امروزی و مدرن معمولا دختر و پسر یک آشنایی قبلی با یکدیگر دارند و قبل از مراسم خواستگاری حداقل چندین بار یکدیگر را ملاقات کرده اند. در این مراسم دختر و پسر صحبت هایی با یکدیگر خواهند داشت و خانواده داماد پس از مراسم با خانواده عروس تماس می گیرند و در صورتی که جواب آن ها مثبت باشد خواستگاری در چند جلسه دیگر نیز انجام می شود. لازم به ذکر است که امروزه در همان مراسم خواستگاری تمامی توافقات مربوط به ازدواج انجام می شود و در صورت توافق دو خانواده ازدواج دختر و پسر قطعی می شود.
مراسمات قبل از عقد بله برون: مراسم بله برون نیز بلافاصله بعد از مراسم خواستگاری انجام می شود. در زمان های گذشته در مراسم بله برون تمامی توافقات مربوط به ازدواج عروس و داماد توسط بزرگان فامیل و یا به عبارتی ریش سفیدان فامیل هر دو خانواده عروس و داماد انجام می شد اما امروزه این چنین نیست و همانطور که قبلا اشاره شد تمامی توافقات در روز خواستگاری انجام می شود و مراسم بله برون صرفا برای مطلع ساختن دیگر اقوام درجه یک از ازدواج، برگزار می شود. امروزه مراسم بله برون معمولا در سالن بله برون یا در خانه و با دیزاین های خاص انجام می شود.
مراسمات قبل از عقد نامزدی: مراسم نامزدی هم می تواند به عنوان یکی از مراسمات قبل از عقد در نظر گرفته شود و هم ممکن است این مراسم به عنوان مراسم عقد برگزار شود. برای درک بهتر به توضیحات زیر توجه کنید:
برخی از خانواده ها ترجیح می دهند که پیش از جاری ساختن خطبه عقد، عروس و داماد با یکدیگر آشنا شوند و به همین منظور نیز مراسمی را برگزار می کنند که این تصمیم را با اقوام خود در میان بگذارند و این مراسم به نوعی تعهد طرفین به یکدیگر را نیز علنی می کند. اما برخی از خانواده ها بلافاصله پس از مراسم بله برون خطبه عقد را جاری می سازند و همین امر نیز سبب تبدیل شدن جشن نامزدی به مراسم عقد می شود.
مراسمات عقد: در مرحله آخر نوبت به برگزاری مراسم عقد می رسد که ممکن است به دو صورت عقد محضری و یا برگزاری مراسم عقد در تالار و سالن و با آداب مراسم عقد در محضر برگزار شود.
مراسمات قبل از عقد عقد محضری: در برگزاری عقد محضری زوج ها و خانواده عروس و داماد به محضر مراجعه می کنند و خطبه عقد در همان جا خوانده می شود. خانواده عروس و یا داماد هر کدام می توانند با توجه به رسم و فرهنگ خود مهمان هایشان را به شام عقد محضری و یا ناهار دعوت کنند.

مراسمات قبل از عقد محضری

برگزاری مراسم عقد در تالار و سالن عقد

برخی دیگر نیز مراسم باشکوهی در تالار، باغ عقد برگزار می کنند و عاقد نیز به تالار دعوت می شود و خطبه عقد جاری می شود. همچنین برخی دیگر نیز برای جاری شدن خطبه عقد میان عروس و داماد به محضر مراجعه می کنند و پس از آن نیز مراسمی را در تالار برگزار می کنند. لازم به ذکر است که در این روش ممکن است مراسم در همان روز انجام شود و یا گاهی زوج ها چند ماه بعد از جاری شدن خطبه عقد مراسم عقدشان را برگزار می کنند.

به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

09122780898